leestafel.gif (19957 bytes)

Naar het tante startadres......... Bookmark het in je browser
www.tante.nl 

Het belastingplan van de 21e eeuw!
Belegger of ondernemer !

 

Bepaalde beleggingsproducten worden minder aantrekkelijk. Wie als commanditair vennoot meedoet in een zeescheepvaart-cv is eigenlijk geen ondernemer maar belegger, vindt de staatssecretaris. Dus wordt die uitgesloten. Huisjesmelkers en speculanten Maar er zijn ook beleggers die liever belegger blijven en geen ondernemer willen worden. Dat zijn bijvoorbeeld de mensen die hun geld hebben belegd in onroerend goed. Zij ontvangen daar huur uit, en die is volgens het wetsvoorstel in de toekomst onbelast. Anderzijds kunnen de kosten niet meer worden afgetrokken. Voordeel hiervan is dat de vermogenswinst ook niet belast wordt. Voor wie vooral handelt in onroerend goed om vermogenswinsten te realiseren, werkt het ongeveer hetzelfde: zij concentreren zich niet op huurinkomsten, maar op speculatiewinsten. Volgens de jurisprudentie die volgens de 'oude' (dus huidige) wet tot stand is gekomen, zijn deze mensen gewoon beleggers, zolang de werkzaamheden die zij verrichten het 'normaal vermogensbeheer' maar niet te boven gaan. De regering vindt echter dat de bestaande jurisprudentie niet meer past binnen het boxenstelsel dat vanaf 1 januari 2001 gaat gelden en men overweegt dus nog een wetswijziging. Een en ander werd opgemerkt naar aanleiding van vragen van de Partij van de Arbeid, die zich afvroeg hoe het in de toekomst gesteld is met de belastingheffing bij 'huisjesmelkers' en 'speculanten'.

 

Zeescheepvaart-cv's

Ook voor stille vennoten in zeescheepvaart-cv's vervalt volgens het wetsvoorstel de fiscale status van ondernemer. De fictieve staking van de onderneming heeft als gevolg dat moet worden afgerekend over eventueel aanwezige stille reserves. De winstberekening vindt plaats volgens de regels van de huidige Wet op de inkomstenbelasting. Grofweg bestaat de fiscale winst van de onderneming uit het verschil tussen de waarde van de participatie en de boekwaarde (bij verkoop) van het schip. Op die winst is de stakingsvrijstelling van toepassing. Deze bedraagt ƒ20.000, en voor ondernemers van 55 jaar en ouder ƒ45.000. De stakingsvrijstelling geldt per onderneming, dat wil zeggen, per scheepvaart-cv waarin iemand deelneemt. Een eventuele winst die dan nog resteert, wordt belast met 45% inkomstenbelasting.

 

Overgangsregeling voor zeescheepvaart-cv's

De participatie in een scheeps-cv wordt met ingang van 2001 beschouwd als een belegging. En valt dus in box 3. Voor bestaande contracten wordt echter een overgangsregeling getroffen. Evenals bij andere cv's, vindt de winstberekening bij staking van een zeescheepvaartonderneming plaats volgens de regels van de huidige Wet op de inkomstenbelasting. Bij het verlies van de ondernemersstatus op 1 januari 2001, zal in een aantal gevallen blijken dat een schip nog niet geheel is afgeschreven. De overgangsregeling voorziet erin dat dat gemiste afschrijvingspotentieel toch kan worden afgetrokken, met het niet benutte deel van de stakingsvrijstelling als maximum. Gezien de omvang van de investeringen en de hoogte van de stakingsvrijstelling, zal een en ander in veel gevallen leiden tot een verlies uit onderneming. Dit verlies kan in 2001 in box 1 tegen het progressieve tarief worden afgetrokken (volgens het wetsvoorstel maximaal 52% bij een inkomen van circa ƒ100.000).

Doordat stille vennoten in een zeescheepvaart-cv in 2001 niet meer als ondernemer worden beschouwd, verdwijnt grotendeels de aantrekkelijkheid van een dergelijke investering. Het valt overigens te verwachten dat deze beleggingen in de uiteindelijke wet zullen worden vrijgesteld voor de forfaitaire rendementsheffing (box 3). In de toelichting op het wetsvoorstel is namelijk aangekondigd dat er voor deze categorie, evenals voor de film-cv's, aparte maatregelen worden genomen. Men wil een zogenaamde 'kaderregeling voor maatschappelijke beleggingen'.

 

Nu nog investeren in een zeescheepvaart-cv?

Deze overgangsregeling kan betekenen dat het nog steeds aantrekkelijk is om nu nog, voor inwerkingtreding van de nieuwe wet, in een scheepvaart-cv te gaan deelnemen. Of dat inderdaad in een individueel geval verstandig is, hangt onder meer af van de omvang van de investering, de toepasselijke stakingsvrijstelling en de afschrijving in de eerste twee Investering

Een bijdrage?

FaMmail het dan naar:
Tante@Agneta.nl
Site adres: www.tante.nl

 


© Tante Agneta